Startsidan
Vardag
Allmänt
Outfits
Foto Modell/porträtt
Blandat
Kreativt
Naglar
2015
Januari

2014
Augusti, September, Oktober, November, December
Kontakt
[email protected]
Elsa, 17. Uppsala.

Nörd och perfektionist. Alltid hungrig. Älskar frukost över allt annat. Hoppar tresteg. Målar naglarna. Fotar det mesta som går att fota.


Försenade funderingar

Detta inlägg är skrivet innan den 14 september.

Nu ska jag prata om någonting som jag egentligen vet för lite om för att prata om men tänker prata om ändå. Det handlar om politik.

Jag har aldrig varit särskilt politikintresserad utan snarare tyckt att politik är ganska tråkigt, men under denna valrörelse har man ständigt varit omgiven av politiska budskap och uppmaningar och åsikter så det har varit omöjligt att inte svepas med. Jag har tvingats till upptäckten om att politik faktiskt är ganska kul och intressant.

Jag vet ganska lite egentligen. Om jag hade fått rösta i detta val hade jag satt mig in mer, men nu är så inte fallet. Jag kanske har helt fel i alla påståenden jag gör, rätta mig i så fall.

Men i alla fall.

Det är måndag och jag ser den första valaffischen som hastigast när jag springer mot busshållplatsen. Vänsterpartiet tycker att välfärden inte är till salu. Nästa som jag får syn på sitter i en vägkorsning, där bussen svänger ut på 90-vägen. Tre stycken Ebba Busch ser på mig med ett leende som värnar om familjen. Efter rondellen, när bussen svängt till vänster, kryllar det av affischer. I varje busskur, mellan varje busskur. Bussen stannar extra länge vid hållplatsen innan stationen, en hel dagisklass ska gå på och det tar sin lilla tid. Medan bussen fylls av ett otal minimänniskor i orangea reflexvästar tittar jag ut genom fönstret och får syn på ännu en valaffisch. Denna gång är reklamen för Alliansen, men istället för att peka ut allt bra de kommer göra för att förbättra Sverige pekar de ut allt dåligt som alla andra kommer göra för att försämra Sverige.

Det är här jag tycker saker går fel.

Det här är ingen kritik riktad mot Alliansen specifikt, den är riktad mot samtliga partier.
Jag inbillar mig att om man har bra idéer och tankar så vill man dela med sig av dem och visa upp hur bra man är som kommit på dessa idéer. Om man inte kan säga någonting bra om sig själv utan måste börja klaga på alla andra, då har man redan visat ungefär vilken nivå man ligger på.
Jag tycker att denna valrörelse har gått alldeles för mycket ut på att klaga på alla andra än på att lyfta fram det egna partiet. I de debatter jag sett har det varit oerhört mycket klagande och jag inte hållit med något parti över huvud taget. Jag skulle vilja rösta på ett parti som inte säger någonting dåligt om något annat parti, men det blir svårt att hitta ett sådant.

På något plan vill alla partier att Sverige ska bli ett så bra land som möjligt att leva i, de tror bara på olika vägar dit. Ibland känns det mer som att det klagas för klagandets skull än för att viljorna faktiskt skiljer sig. Och jag kan hålla med om att det skulle bli ganska sömniga debatter om alla bara höll med varandra, haha.

Vet inte riktigt vad den röda tråden i detta inlägg var, men jag knyter i alla fall ihop det hela genom att säga att oavsett hur oense man är med de partierna som erbjuds så är det ändå så oerhört viktigt att rösta. Vi har den rättigheten, en rättighet som långt ifrån alla har. Om man inte håller med något parti får man rösta på det som man tycker är minst dåligt. Om man inte vet någonting om något parti får man fan ta och ta reda på lite mer.

Tillsammans kan vi faktiskt stoppa fel personer från att komma till makten.